Askø Sejl-Klub
Formand: Kasserer: Næstformand:
Allan Løje Christiansen Lars W. Christensen Ole Hansen
Standerhejsning og generalforsamling lørdag d. 6. maj 2023
Trods lidt regn og en del blæsst deltog de fleste af de fremmødte deltagere udendørs, mens Allan og Ole kæmpede med at hejse Dannebrog og Askø Sejlklubs stander.
Herunder blev der budt på en øl som velkomst til standerhejsningen.
Referat fra generalforsamlingen d. 6. juni 2023
Sted: Havnehuset, Askø Havn
Deltagere: 15 medlemmer deltog.
Dagsorden:
1. Valg af dirigent if. § 9.
2. Bestyrelsens beretning om det forløbne år.
3. Forelæggelse af regnskab for det forløbne år til godkendelse.
4. Fremlæggelse af begrundet budgetforslag for det kommende år.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Vedtagelse af kontingent for det kommende år samt fastsættelse af pris for kranløft.
a: Bestyrelsen foreslår et uændret kontingent på 150 kr.
b: Priser for kranløft jf. §8, pkt.6.
7. Valg til bestyrelse if. § 11: Formand i lige år, kasserer og næstformand i ulige år.
8. Valg af 5 kranførere:
På valg: Ole Hansen+Bent Larsen+ Søren Christensen +Bjarne Stevns og Allan L.Christiansen.
9. Valg af bestyrelsessuppleant for 1 år. -
10. Valg af en bilagskontrollant og en suppleant for bilagskontrollant for 1 år.
a.- Marianne Hansen er på valg som bilagskontrollant. Modtager genvalg.
b.- Susan Petersen er på valg som b.suppleant. Modtager genvalg.
11. Evt.
***********************************************
Formanden indledte med et velkommen til generalforsamlingen,
ad.1 Valg af dirigent.
Ulla Møller blev valgt som dirigent. Ulla takkede for valget.
Ulla konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indvarslet og spurgte forsamlingen, om nogen havde noget at indvende. - Ingen havde bemærkninger.
1a. Valg af referent- Finn Bye Andersen blev foreslået som referent. Finn Bye blev valgt.
Dirigenten gav herefter ordet til formanden.
ad.2 Bestyrelsens beretning.
Formanden oplæste herefter bestyrelsens beretning for året 2022 og redegjorde for arbejdet i det forløbne år.
Det forgangne år har desværre været præget af eftervirkningerne fra Corona tiden, og der har ikke været så mange aktiviteter, som vi kunne ønske os.
Efter vel overstået standerhejsning og generalforsamling den 14. maj 2022 inviterede 2 af vores medlemmer allerede dagen efter interesserede medlemmer på sejltur til Dybvig Havn.
Invitationen, som højst sandsynligt var inspireret af vores debat under punktet eventuelt på generalforsamlingen, blev samme dag udsendt fra vores Facebook side.
Med så kort varsel er det måske forståeligt nok, at der ikke var tilslutning til det gode initiativ.
Bestyrelsen vil gerne rose initiativet og ser frem lignende arrangementer, men anbefaler at der gives et længere varsel.
Bestyrelsen er indstillet på at støtte fælles arrangementer for vores medlemmer både med eventuel økonomisk og praktisk støtte.
Det er dog en forudsætning, at arrangementer opfylder sejlklubbens formålsparagraf, og at initiativtagerne selv er den primære drivkraft.
Herudover har der været afholdt en arbejdsdag den 11. juni.
Bestyrelsen betragter arbejdsdagen som en stor succes, hvor de fremmødte i fællesskab fik udført de planlagte arbejdsopgaver. Dagen forløb uden de store afbrydelser, og der blev afholdt fælles pauser. hvor vi nød en øl eller vand.
Den fælles spisning bestod af et grillarrangement, som vi ligeledes ser som en succes.
Fremadrettet vil bestyrelsen prøve at få arrangeret 2 arbejdsdage om året, hvor de tilmeldte til arbejdsdagen igen kan nyde hinandens selskab og den fælles spisning.
Lørdag den 29. oktober blev der afholdt den traditionelle standerstrygning, hvilket afsluttede klubbens sejlersæson.
Der er desværre stadig et par både på havneområdet, som ingen vil kendes ved, og bestyrelsen arbejder på at få dem fjernet med hjælp fra Lollands havne.
Her i foråret d. 21.3 er kranen serviceret, synet og godkendt og står klar til at søsætte foreningens medlemmers både.
Vi har den 28. april haft indbrud på havnekontoret, hvor vi har mistet vores hævekort, som straks blev spærret, og vi kan ikke se, at der skulle være hævet på det. Herudover har vi mistet et mindre beløb i vekselpenge.
Indbruddet er anmeldt til politi og havnevæsen.
Afslutningsvis må vi desværre også meddele, at Havnehusets radio ved en tidligere lejlighed er stjålet, og det er med dyb beklagelse, at bestyrelsen må konstatere, at vi ikke kan stole på alle brugere af Havnehuset, hvilket giver anledning til at gøre opmærksom på, at Havnehuset primært er for vores gæstesejlere og ikke er et opholdsrum, herunder venteværelse for færgens passagerer.
I ønskes alle god vind for den kommende sejlersæson.
Formandens beretning blev godkendt
ad.3 Forelæggelse af regnskab for det forløbne år.
Det udsendte regnskab for 2022 blev af kassereren Lars W. gennemgået på de væsentlige poster.
Det underskrevne regnskab blev vedtaget uden bemærkninger.
Lars rettede herunder en tak til Marianne og Ole.
ad.4 Forelæggelse af begrundet budgetforslag for det kommende år.
Budgetforslaget for 2023 blev vedtaget uden bemærkninger.
ad.5 Behandling af indkomne forslag.
Udover bestyrelsens forslag, var der ikke indkommet andre forslag.
Bestyrelsen foreslår oprettelse af udvalg på 3-5 personer udenfor bestyrelse til at forestå klubbens sociale
arrangementer, herunder i forbindelse med standerhejsning og -strygning samt arbejdsdage.
Bjarne Stevns, Ulla Møller og Susan Petersen meldte sig til at påtage sig disse arrangementer.
ad.6 Vedtagelse af kontingent for det kommende år samt fastsættelse af pris for kranløft.
a:Bestyrelse foreslog uændret kontinget på 150 kr for det kommende år.
b:For ikke medlemmer, som er fastliggere i Askø havn, foreslås uændret afgift på 500 kr. pr. løft.
Forslagene blev vedtaget.
ad.7 Forslag til bestyrelse.
a: På valg er næstformand Ole Hansen og kasserer Lars W. Christensen.
Begge blev valgt med akklamation.
b: Extraordinært ønskede Allan L. Christiansen at fratræde i utide grundet personlige årsager.
Generalforsamlingen imødekom Allans ønske, og forsamlingen valgte herefter Freddy Gotlib Jensen som ny formand for 1 år.
ad.8 Valg af 5 kranførere.
Ole Hansen+Bent Larsen+ Søren Christensen+Bjarne Stevns+Allan Christiansen blev valgt.
Kranførere skal altid vælges på generalforsamling aht. forsikringsspørgsmål.
ad.9 Valg af bestyrelsessuppleant for 1 år.
Bjarne Stevns genopstiller ikke som suppleant.
Claus Nordstrøm blev herefter valgt som suppleant med akklamation.
ad.10 Valg af en bilagskontrollant og en suppleant for bilagskontrollant for 1 år.
a.- Marianne Hansen er på valg som bilagskontrollant. Modtager genvalg.
b.- Susan Petersen er på valg som b.suppleant. Modtager genvalg.
Begge blev igen i år valgt med akklamation.
ad.11 Evt.
Freddy G. Jensen omtalte Skipperhytter ved havneområdet. I den forbindelse var der lagt tegninger ud på
et bord, hvor medlemmerne evt. kunne angive ved markering hvilke hytter, der er bedst egnet.
Der vil senere blive indkaldt til en stiftende generalforsamling vedrørende ovenstående.
Det blev oplyst at kommunen har opsagt Marianne Hansen vedrørende rengøring af havnehuset.
Fremover vil der komme en person fra kommunen over med færgen til rengøring.
Generalforsamlingen sluttede kl. 12.30.
Underskrift:
Dato: Dato:
Dirigent: Ulla Møller Referent: Finn Bye Andersen